
Ei bine, deși poate fi benefic ca la grădiniță să își dezvolte motricitatea sau să își exerseze memoria, esențialul nu este acesta.
Un studiu publicat în 2015 arată că abilitățile sociale dezvoltate la grădiniță sunt direct corelate cu bunăstarea după vârsta de 20 de ani.
“Rezultate. Am găsit asocieri semnificative între abilitățile socio-emoționale măsurate la grădiniță și rezultatele cheie ale adulților tineri pe mai multe domenii ale educației, ocupării forței de muncă, activității infracționale, consumului de substanțe și sănătății mintale.
Concluzii. O măsurare a abilităților socio-emoționale în timpul anilor de grădiniță poate fi utilă pentru a evalua dacă copiii sunt expuși riscului de a avea deficite mai târziu în viață și, astfel, ajuta la identificarea celor care au nevoie de intervenție timpurie. Aceste rezultate demonstrează relevanța abilităților sociale și emoționale în dezvoltare pentru rezultatele personale și publice de sănătate.”
Cu alte cuvinte: indiferent dacă copilul tău știe deja să citească la 4 ani sau dacă îți poate recita Luceafărul, abilitățile sale social-emoționale din anii grădiniței pot fi definitorii în ceea ce privește parcursul vieții sale de adult: dacă sunt șanse mai mari să consume droguri, dacă se va angaja, dacă va urma o formă de învățământ superior.
Iată ce trebuie să învețe copilul la grădiniță:
- Cum să se joace, sau mai bine spus, cum să facă cu rândul, cum să aibă răbdare, cum să aștepte, să ceară, să negocieze. De cele mai multe ori, atunci când observăm un copil care se joacă, noi ne gândim că el se relaxează. Insă copilul este într-un proces intens în care acumulează cunoștințe și dezvoltă abilități, atât fizice, cognitive, cât și sociale și emoționale. Mai multe despre importanța jocului am scris aici.
- Ce înseamnă să facă parte dintr-o comunitate, să empatizeze, să înceapă să își creeze relații. El invată să se certe și să se împace, să ofere ajutor, să înceapă să își controleze impulsurile.
- Cum să își identifice emoțiile precum frustrarea, nerăbdarea, bucuria, entuziasmul, furia și să înceapă să și le gestioneze. Cu asta il poți ajuta și tu, acasă, prin exemple, identificând emoțiile tale și arâtându-i felul în care le gestionezi sau prin joc.
Așadar, atunci când vine acasă de la grădiniță, în loc să încerci să afli ce a învățat, poți să îl întrebi ce i-a plăcut, dacă i-a fost greu, cu ce situații dificile s-a confruntat. Dacă nu reușești să afli mare lucru în acest fel, poți încerca prin joc.
Lasă deoparte deocamdată abilitățile cognitive și acordă mai multă atenție dezvoltării sale socio-emoționale. Cu siguranță îi va prinde bine!
Spune-mi ce părere ai despre ceea ce am scris, mai jos, într-un comentariu.
Mulțumesc!
Lasă un răspuns