Bullying-ul este o formă de agresiune îndreptată de un copil, sau un grup de copii împotriva unui alt copil sau grup de copii. Acest tip de agresiune se petrece frecvent în școli și poate îmbrăca diverse forme, de la agresivitate fizică, verbală, la intimidare, umilire, amenințare, discriminare, terorizări. Oricare ar fi această formă de manifestare este important să conștientizăm că impactul asupra victimei este unul extrem de dureros și poate avea consecințe pe termen lung.
Totodată, agresorul sau agresorii suferă în aceeași măsură, întrucât ei nu reușesc să găsească mecanisme sănătoase de a se exprima, de a-și stăpâni mâni și de a-și depăși temerile sau celelalte emoții care stau în umbra agresivității.
Cyberbullying-ul este o formă mai nou apărută de agresiune, care a luat naștere odată cu evoluția tehnologiei. Aceasta se manifestă prin abuzul pishologic și emoțional, umilirea publică a victimelor prin intermediul canalelor de socializare online. Cyberbullying-ul lezează în pricipal imaginea copilului agresat și este mai frecvent întâlnit în rândul adolescenților, întrucât cei mai mulți dintre ei au acces la gadget-uri. De foarte multe ori nu se acordă atenție acestei forme de abuz, care poate avea efecte la fel de nocive precum abuzul fizic. Copilul care este agresat prin intermediul internetului, este, de cele mai multe ori abuzat și la școală.
Potrivit datelor Ministerului Educaţiei, în anul şcolar 2014 – 2015, au fost raportate la nivel naţional 18.793 de cazuri de violenţă în şcoală, număr în scădere raportat la anul şcolar anterior. Printre acestea, au fost 3.397 de cazuri de violenţă verbală.
Conform unui studiu UNICEF pe tema violenţei, realizat în 2014, în România, 41% dintre copii erau intimidaţi şi hărţuiţi de colegi la şcoală. Cea mai des menţionată formă de violenţă împotriva copilului a fost cea elev-elev (certuri, conflicte, ţipete, folosirea de apelative), comparativ cu elev-profesor sau profesor-elev (ironie, ţipete, ofense sau jigniri).
În România, 6 din 10 copii cu vârsta cuprinsă între 11 şi 15 ani agresează alţi copii, plasându-ne pe primul loc în Europa, alături de Letonia.
Atât bullying-ul cât și cyberbullying-ul sunt probleme frecvent întâlnite în școli, care sunt greu de gestionat de către cadrele didactice, deoarece cazurile de abuz nu sunt descoperite imediat și chiar și atunci când sunt descoperite, sancționarea agresorilor nu are de cele mai multe ori rezultatele așteptate, elevii continunând să aibă acest comportament. Este esențial ca școala să fie un mediu sigur pentru toți elevii săi și pentru profesori, astfel încât să fie asigurat un climat propice învățării.