Continuăm seria activităţilor educative cu un articol despre muzică.
Indiferent cât de mult ajută muzica în dezvoltarea copiilor (subiectul este uşor controversat, în sensul că se pare că nu are nici un efect pe termen lung), noi am ales să o introducem în viaţa copilului încă de când era foarte mic, înainte de un an. I-am pus mai mult Mozart şi Bach. Din ce am mai citit, atât Tchaikovsky cât şi Saint-Saens sunt compozitori îndrăgiţi de către copii. Pe băiatul nostru l-a mai încântat şi Bolero – Ravel, aşadar puteţi cu siguranţă experimenta pentru a vedea ce îi place copilului.
Având întâmplător în casă la vedere o colecţie de CD-uri cu muzică clasică, cel mic s-a arătat interesat (în jurul vârstei de un an şi jumătate) să afle mai multe. Cum fiecare CD avea şi chipul compozitorului pe el, băiatul a şi învăţat câţiva compozitori, de exemplu: Ba – Bach, Bebiz – Bizet. Am folosit CD-urile exact ca pe nişte carduri şi a făcut asocierea între nume şi imagine. L-am încurajat să pună el CD-urile în CD player şi aşa a început să observe diferenţele şi chiar să recunoască compozitorul unor piese pe care le-a ascultat mai des.
I-am cumpărat instrumente apoi. Am început cu clopoţeii Montessori (poate un pic prea devreme): i-am spus că fiecare are un sunet diferit, corespondent unei note şi apoi i-am arătat că pot fi aranjaţi în ordinea crescătoare a sunetelor. Vom mai încerca să revenim asupra acestei activităţi acum, după 3 ani, şi să-l încurajăm să îi aşeze el în ordine. Dacă va fi atras de idee, putem să mai achiziţionăm un set de clopoţei pentru a putea să asocieze sunetul unora cu al altora. Trebuie totuşi să nu aibă aceeaşi culoare, ca să nu ajungă să asocieze mai degrabă culorile decât sunetele.
Achiziţionând şi un xilofon, i-am arătat că se pot asocia sunetele clopoţeilor cu cele ale xilofonului.
Din pasiunea pentru instrumente am creat o mică orchestră, conţinând: o muzicuţă, fluiere, flaut, tobă, banjo, acordeon, chitară, vioară, trompetă şi saxofon.
Am asociat instrumentele cu cardurile cu instrumente şi apoi i-am arătat scurte filmuleţe cu sunetele pe care le scoate fiecare instrument de pe cardurile sale, apoi şi orchestra.
Ne-am mai jucat punând cardurile pe diferite categorii: instrumente cu clape, instrumente cu corzi şi instrumente de suflat.
Am în plan să îi pun diferite boabe (fasole, orez, biluţe metalice mici) în recipiente opace şi să-l încurajez să asocieze sunetele pe care le aude apoi să încerce să ghicească ce e înăuntru.
Întrucât a început să ştie ţările din Europa şi continentele, intenţionez să îi pun muzică specifică diferitor zone geografice pentru a-l expune la cât mai multe tipuri de muzică, ritmuri şi instrumente.
Putem achiziţiona un set de instrumente în miniatură şi să le asociem şi pe ele cu cardurile. Depinde şi câte instrumente sunt în set şi dacă sunt multe în plus faţă de cele de jucărie sau reale pe care le avem dejaşi pe care le ştie foarte bine.
Şi nu în ultimul rând, ascultăm muzică de fiecare dată când ne dorim. Mai nou am trecut de la muzică clasică la cea rock. Vom vedea ce alte afinităţi mai apar cu trecerea timpului.
Sunt convinsă că există multe alte activităţi pe care le putem face în acest domeniu, vă aştept şi pe voi cu exemple!
Nu uitaţi să ne urmăriţi pe https://www.facebook.com/faurimoameni/ sau să intraţi direct pe pagină www.faurimoameni.ro pentru articole de parenting şi diferite activităţi pentru copii.