Activităţi cu preşcolari – arta

Începe anul şcolar, ne întoarcem din vacanţe şi, chiar dacă copilul merge la grădiniţă, ne gândim la ce activităţi putem face cu el pentru a-i îmbogăţi cunoştinţele. Domeniile din care putem alege sunt bogate, întrucât un preşcolar are deja coordonare bună şi ceva mai multă răbdare faţă de un toddler explorator.

Încep aşadar o serie de articole în care voi veni cu diferite idei de activităţi grupate pe mai multe domenii. Astăzi vorbim despre artă.

Ştim cu toţii este aproape imposibil vizitezi un muzeu cu un copil de vârstă preşcolară şi acest subiect poate prezenţa puţin interes. Dar cum cei mici absorb foarte multă informaţie la această vârstă, acoperind chiar şi subiecte mai dificile, precum anatomia, este păcat nu îi expunem la cât mai multe lucruri, lăsându-i apoi pe ei ne arate care le sunt înclinaţiile.

Vă propun mai jos câteva activităţi care pot prezenţa interes copiilor de 4 ani, şi nu numai. Primele activităţi pe care le propun se efectuează prin “potrivirea” a două elemente, gen de activitate care se poate efectua încă de la vârste mai mici:

1. Potrivim imaginea tabloului cu detaliul.
Pentru această activitate avem nevoie doar printăm (pe carton sau chiar hârtie, nu trebuie un suport deosebit) câteva tablouri celebre ( alege aici câteva dintre cele mai reprezentative diferitor curente) şicâteva detalii (se face crop dintr-o porţiune de tablou) din fiecare imagine întreagă. Misiunea copilului este potrivească tabloul cu detaliul. Pot fi interesante de selectat tablouri precum cele ale lui Pieter Bruegel cel Bătrân, întrucât aduc multe detalii, oferă un grad sporit de dificultate şi se poate discuta mult pe seama lor. Pentru exemple mai facile şi doar cu scopul de a-l expune pe cel mic diferitor artişti şi stiluri, puteţi alege şi Monet, Van Gogh, Rembrandt sau Grigorescu. Practic imaginaţia şi afinităţile voastre aduc limita în acest exerciţiu. În funcţie de dispoziţia copilului, puteţi discuta şi despre emoţiile pe care le transpune pictorul în tabloul său, despre viaţa la acea vreme, despre cum erau îmbrăcaţi oamenii, sau despre cât de în detaliu a ales pictorul accentueze trăsăturile personajelor sale (Rembrandt versus Grigorescu de exemplu).

2. Un alt exerciţiu de potrivire este cel între tablou şi imaginea pictorului. Pentru a le putea potrivi, puteţi folosi acelaşi tip de chenar la ambele imagini.

3. Pentru copii mai mari puteţi le propuneţi asocierea tablourilor cu acelaşi autor sau chiar din acelaşi curent artistic. La prima privire ne poate părea dificil le cerem asta, dar, analizând puţin, putem observa  nu e dificil faci diferenţa între stilul lui Rembrandt, Monet, Van Gogh şi Kandinsky de exemplu. Ce obţinem în acest fel? Îl încurajăm pe copil observe diferenţele dintre stiluri şi curente, înţeleagă nu există o singură modalitate de a picta şi înceapă îşi dezvolte preferinţele în acest domeniu.

4. Pentru a-l implica şi mai mult pe copil, puteţi alege un tablou cât mai facil de reprodus, precum “Starry Night” de exemplu şi încercaţi îl lăsaţi pe cel mic îl reproducă. Puteţi lucra şi împreună în cazul în care vă cere ajutorul.

5. În funcţie de vârsta copilului şi interesul său pentru puzzle-uri, puteţi printa un tablou pe un carton din care apoi faceţi un puzzle pe care cel mic îl asambleze.

6. O activitate foarte utilă şi potrivită atât la vârste mai mici cât şi mai mari este învăţarea despre cum se combină culorile: roşu+galben=portocaliu, albastru+galben=verde şi tot aşa. În acest sens avem ladispoziţie mai multe opţiuni:
– putem pune cerneală colorată în apa din diferite pahare şi îl lăsăm pe copil le combine (cu îndrumare)
îl putem lăsa direct pe copil combine pe rând câte două culori pentru a vedea culoarea rezultantă
– pentru un plus de interes (mai ales vara), putem pune apă colorată la congelator în suportul pentru gheaţă şi îl lăsăm apoi pe cel mic combine culorile folosinduse de gheaţă colorată
şi plastilina poate fi folosită cu succes în acest sens, întrucât culorile se pot combina cu uşurinţă şi fără a face multă mizerie
tot cu un minim de murdărie şi efort (mai ales pentru artiştii mai micuţi) puteţi pune cele două culori pe care vreţi le combinaţi în pungi sigiate şi lipite pe un carton (sau orice suprafaţă tare) – cei mici se vor distra combinând culorile apăsând cu mânuţele pe pungă, fără a se murdări

7. Dacă doriţi experimentaţi cu mai multe materiale şi texturi, puteţi face tablouri presărând nisip pe o suprafaţă pe care a fost pus lipici în prealabil, puteţi crea copaci înzăpeziţi din vată sau puteţi vă folosiţi de fâşii de pânză pentru a reliefa un râu sau chiar un curcubeu.

Aşa cum spuneam mai sus, imaginaţia voastră împreună cu vârsta copilului şi interesul său dau limita.

Aştept cu interes îmi spuneţi în comentarii ce alte activităţi aţi ales pentru a-i deschide copilului porţile către lumea artei şi vă aştept cu drag reveniţi pentru a citi în continuare din noua serie de articole cu activităţi tematice!