Cum poți afla ce se întâmplă la grădiniță sau la școală?

Cum poți afla ce se întâmplă la grădiniță sau la școală?

Ți-ar plăcea să descoperi mai multe lucruri despre ziua copilului tău, cum interacționează cu ceilalți, cum se integrează în mediul de la grădiniță/școală și ce relație are cu dascălul?

Mulți părinți se găsesc în situația în care vor să comunice cu cel mic și să afle cum și-a petrecut acesta ziua la grădiniță sau la școală. De cele mai multe ori părintele primește același răspuns: “Bine!”. Scurt, fără prea multe detalii.

În unele situații părintele obervă schimbări în comportamentul copilului și se întreabă dacă este ceva în nergulă, dacă cel mic are anumite dificultăți la grădiniță sau școală, dacă ceva îi stârnește sentimentul de teamă pentru reîntoarcerea în acel loc.

De cele mai multe ori copiii evită o comunicare directă, verbală.

Chiar și după ce dobândește abilitatea de a vorbi, copilul nu este suficient de matur din punct de vedere emoțional pentru a-și exprima emoțiile în cuvinte, pentru a spune, spre exemplu: “Sunt furios pentru că mi-ai luat jucăria” sau “Sunt trist pentru că simt că mama își petrece mai mult timp cu frățiorul meu mai mic”.

În schimb, copilul va prefera o exprimare prin intermediul comportamentelor sale, în detrimentul exprimării verbale.

Însă, în spatele schimbărilor comportamentale se ascunde întotdeauna o cauză.

Una dintre cele mai accesibile și eficiente modalități de a afla ce a făcut copilul la grădiniță, școală sau chiar cu bona sau bunica în lipsa ta, este prin joc. Jocul este o modalitate excelentă de a-l asculta pe copil.

Jocurile au o șansă mai mare de reușită decât întrebările directe. Atunci când un copil este întrebat ce a simțit sau de ce a făcut un anumit lucru, îi poate fi greu să pună în cuvinte emoțiile sau gândurile care l-au condus la acel comportament. De asemenea, copiii tind să ascundă anumite aspecte din viața lor (cum se întâmplă frecvent în cazul victimelor agresiunilor sau abuzului sexual) sau să le augmenteze, integrând frânturi din imaginația lor. Însă întotdeauna le scot la iveală în joc.

Jocul are și un scop terapeutic, astfel copilul reușind să exploreze emoțiile, precum și să integreze experiențele respective, într-un spațiu în care se simte în siguranță. De aceea jocul este un instrument folosit frecvent de către terapeuți.

Iată patru jocuri pe care le poți folosi în acest sens:

  1. Să ne jucăm de-a școala/grădinița

Când? De la 2 la 8 ani

Recuzită: Animale din pluș, păpuși, mașinuțe, pioni lego ș.a.m.d.

Pentru acest joc aveți nevoie de orice jucării care pot interpreta rolul unor personaje din viața reală.  Cred că ai observat deja că după o anumită experiență copilul va integra în jocul său ceea ce a trăit. Spre exemplu după ce merge la dentist se va juca de-a dentistul cu păpușile sale, după ce merge la grădiniță se va juca de-a grădinița ș.a.m.d. Pentru a descoperi lucruri interesante din ziua copilului, inițiază un joc cu animale din pluș în care el este dascălul și păpușile sunt elevi, sau tu ești elev alături de păpuși. Lasă copilul să ghideze jocul și observă încotro se îndreaptă. Aspectele pe care le aduce în discuție în joc sunt, de cele mai multe ori și cele din viața reală.

Intrați în pielea personajelor și în universul ludic al copilului pentru a afla ce îl frământă sau ce îl bucură în interacțiune sale cu ceilalți.

  1. Jurnalul zilei

Când? Peste 4 ani

Recuzită: Un caiet, instrumente de scris sau colorat, stickere.

În cadrul acestui joc veți construi un mic jurnal unde copilul poate scrie, poate desena, poate lipi anumite stickere sau imagini pentru a povesti despre interacțiunile sale din ziua respectivă. Spre exemplu, colegul său primește un soare pentru că s-a înțeles bine cu el astăzi, doamna învățătoare primește o floare, iar băiețelul din parc primește un dragon pentru că i-a luat jucăria fără să-i ceară permisiunea. De aici puteți afla mai multe aspecte despre ceea ce se întâmplă la școală. Pornind de la stickere sau de la ceea ce desenează copilul puteți discuta despre: ce emoții a simțit în acea situație, ce variante de a reacționa a ales și ce poate face data viitoare într-o astfel de situație.

  1. Trei lucruri

Când? Peste 4 ani

În acest joc puteți implica întreaga familie, iar seara să spună fiecare dintre voi lucruri din ziua respectivă – două lucruri care v-au plăcut și unul care nu v-a plăcut. Pentru lucrul care nu v-a plăcut ce ați alege să faceți diferit? Construiți o poveste care să aibă un alt final, unul mai fericit. Spre exemplu dacă prietenul sau prietenii săi nu au dorit să se joace cu el, poate alege un alt final al acestei întâmplări atunci când o povestește.

  1. Mă simt norocos pentru că

Când? Peste 4 ani
În fiecare seară, înainte de culcare, poți face împreună cu cel mic o listă cu lucrurile bune din ziua care a trecut. Sau încurajează-l pe copil să țină un jurnal în care să scrie pentru ce se simte recunoscător. Amintește-i și de recunoștința față de el însuși, să se aprecieze pentru ceea ce este acum și pentru efortul depus în anumite direcții.

Încearcă aceste patru jocuri și scrie-ne într-un comentariu, mai jos, care au fost rezultatele, sau dacă mai ai alte întrebări în legătură cu acest subiect.

1 thought on “Cum poți afla ce se întâmplă la grădiniță sau la școală?

  1. Pingback:Adaptarea la grădiniță - o experiență în care ne dorim să-i fie bine

Comments are closed.