Cum ne gestionăm anxietatea?

Ceea ce ni se induce și simțim zilele acestea este o stare generală de anxietate. Ea se poate manifesta prin probleme de somn, grijă excesivă, temeri mai mult sau mai puțin raționale, tensiune musculară, probleme digestive, panică, comportamente compulsive.

Indiferent de ceea ce ne rezervă viitorul, avem cu toții nevoie să trecem cu bine de această perioadă, să ne păstrăm pe linia de plutire.

Am rugat-o pe Psih. Mihaela-Leocadia Hartescu să ne ajute să trecem prin hățișul de emoții și stări și să ne spună cum ne putem ajuta pentru a depăși cu bine această perioadă. Iată ce am aflat:

Cum ne dăm seama că ceea ce simțim este anxietate și nu grijă?

Anxietatea poate fi definită ca sentimentul pervaziv de frică, nesiguranță și senzația de a fi constant în pericol, în absența unui pericol real sau ducând la dimensiuni catastrofice amenințarea reală.

O anumită doză de frică ne ajută să nu desconsiderăm riscurile și consecințele de a fi contaminați cu COVID-19 sau de a fi purtători asimptomatici, însă putând pune in pericol alte persoane vulnerabile.

De asemenea, anxietatea este un indicator pentru nevoile noastre și ceea ce este important pentru noi. Dacă am folosi metafora unei cepe pentru a ilustra ceea ce experimentam și simțim, panica sau anxietatea generalizată sunt primele foi ale cepei. Ducându-ne mai in profunzime cel mai probabil este ca sub anxietate sa găsim iubirea nemăsurata pentru copiii și familiile noastre (care vine la pachet cu teama de a nu-i pierde), nevoia de siguranța, nevoia de a aparține, nevoia de conexiune și relaționare.

Putem diferenția între doza “sănătoasă” de grijă și anxietate prin intensitatea emoției (de obicei însoțită de simptomele corporale menționate la începutul articolului), și prin capacitatea de gândire clară (anxietatea și panica de obicei ajung să fie copleșitoare, interferând cu capacitatea de funcționare optimală a cortexului prefrontal – responsabil de procesele de gândire și decizionale).

Ce sfaturi practice aveți pentru părinții cărora le este teamă pentru sănătatea celor dragi, care se gândesc la ce se poate întâmpla dacă se îmbolnăvesc și nu au cu cine lăsa copilul, care sunt terifiați că poate peste câteva luni nu vor mai avea bani pentru strictul necesar?

Știu că acestea sunt temeri normale în situația de extremă incertitudine în care trăim acum.

Însă, in cele din urmă, este vorba despre a realiza, de fiecare dată, unde avem control și unde nu. Un model grafic util este al unor 3 cercuri concentrice: cercul central este zona care reprezintă ceea ce este sub controlul nostru, al doilea cerc este zona de influență (lucruri pe care le putem influența), iar al treilea cerc reprezintă tot ceea ce este în afara controlului nostru.

Nu putem controla viitorul, nu putem controla starea de sănătate sau impactul virusului asupra celor din jur. Ceea ce putem controla este modul în care alegem să răspundem fricilor și situațiilor cu care suntem confruntați. Putem controla modul în care stăm în contact cu propria lume interioară și cum alegem să răspundem și cât de multă responsabilitate suntem dispusi să ne asumă pentru bunăstarea noastră emoțională și mentală și a copiilor noștri. Ne putem lasă copleșiti de frică și să acționăm bazându-ne pe fricile noastre sau putem activa compasiunea pentru noi înșine și pentru ceilalți și recunostința pentru ceea ce totuși avem și apreciem, chiar și în mijlocul haosului pe care îl trăim.

Cu speranța că v-am fost de ajutor, atât eu, cât și psih. Mihaela-Leocadia Hartescu vă rugăm să ne spuneți în ce fel vă mai putem ajuta, dragi părinți, în această perioadă, și vă invităm pe grupul Făurim Oameni – ajutor în parenting unde veți găsi ajutor, articole utile și o comunitate formată din părinți care doresc să își crească copiii cu empatie și respect.

Referințe:
Sheryl Paul (2019), The Wisdom of Anxiety, Aster
Dr.Emma Farr Rawlings (2018), The Divine Child, Waterside Press
Dr.Shefali Tsabary (2012), Parintele Conștient, Ed.Trei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *