Ce le spunem copiilor despre felul în care ni s-a schimbat viața în ultima săptămână?

Oricât am vrea să evităm subiectul, să ne prefacem în fața copiilor că nimic nu s-a schimbat și că nu simțim nici urmă de anxietate, realitatea este că..

.. grădinițele și școlile sunt închise
.. la știri se vorbește aproape exclusiv despre coronavirus
.. suntem nevoiți să stăm în casă
.. nu ne putem întâlni cu prietenii, așa cum am face-o de obicei

Toate aceste schimbări sunt vizibile copiilor, chiar și celor mici, de câțiva anișori. Dacă mai pui peste cele de mai sus și discuțiile adulților, este evident că cei mici vor ajunge să devină și ei anxioși, pe fondul schimbării de ritm și al emoțiilor percepute de la părinți.

Ce putem face?

Ne explorăm emoțiile

Da. Asta înseamnă să începem cu noi. Să știm ce simțim, să ne lăsăm să simțim, să vorbim cu o persoană apropiată despre fricile și frustrările noastre (“îmi e teamă că părinții mi se vor îmbolnăvi”, “mă frustrează să știu că renunțăm la vacanțe”), pentru a le conștientiza și a nu le da putere.

Îi putem întreba ce știu ei despre ceea ce se întâmplă, ce știu despre virus

De ce să facem asta? Deoarece avem nevoie de un punct de plecare, pentru a ne da seama de ce informații au nevoie, cât de bine cunosc adevărul și cât de influențați sunt de anturaj.

Le explicăm succint, adaptat vârstei, ce se întâmplă

Unui copil de 3 ani îi putem spune că stăm în casă pentru a nu ne îmbolnăvi și pentru a nu îi îmbolnăvi pe alții. Un copil de 6 ani înțelege deja ceea ce se spune la radio și va avea mai multe întrebări. Rolul părintelui este de a-i clarifica nelămuririle și de a fi o oază de calm și siguranță. Nu știi ce să îi spui? Apelează la surse credibile (Organizația Mondială a Sănătății este un exemplu bun) și spune-i că este vorba despre o boală precum gripa, de care se vindecă majoritatea celor care o iau. Dar cum oamenii în vârstă sau cei care au și alte boli se luptă mai greu cu boala, rolul nostru este să îi protejăm și să ne protejăm și pe noi, stând în casă și având grijă la igienă.

Cum ne protejăm?

Este o ocazie bună să le vorbim despre cum se răspândesc virușii, să le explicăm că este important să ne spălăm corect pe mâini, cu apă și săpun, timp de 20 de secunde, să tușim în interiorul cotului.

Cât timp o să mai stăm izolați?

Este o întrebare care va reveni pe buzele copiilor, și pe ale noastre, cu atât mai mult cu cât afară se face frumos. Le putem spune sincer că nu știm, că va trebui să respectăm ce ni se spune și că vrem să profităm de acest timp împreună.

În ce fel? Iată câteva idei cu activități.

Vorbește mai puțin, joacă-te mai mult

Copiii vorbesc mai bine prin joc, decât prin cuvinte, așa că hârjoneala este cea mai bună opțiune pentru a vă conecta, pentru a elimina din stres și anxietate, pentru a vă adapta din mers la situații imprevizibile.

Iată aici câteva idei de hârjoneală.

Ce spun experții?

Iată mesajul de la Patty Wipfler, fondatoarea Hand in Hand Parenting.

Și câteva sfaturi de la Dr. Laura Markham.

La final, vă pun la dispoziție un link cu trei vedeo-uri despre cum putem gestiona această criză cât mai bine cu putință (speakerii sunt Dr. Laura Markham, Dr. Shefali și Natasha Daniels, terapeut specializat în anxietate).

Voi ce le-ați spus copiilor? Cum ați gestionat situația? Ce jocuri ați inventat pentru a face față cu brio timpului petrecut în casă?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *