Cum îmi ajut copilul să încerce lucruri noi?

“Hai și joacă-te cu noi în nisip!”

“Nu, nu!” – răspunde copilul de doi ani, de pe prosop, temându-se să se afunde în nisipul fin.

“Nu vreau să gust mâncarea asta!” – spune răspicat copilul de 5 ani, rămânând ferm pe poziții în ciuda rugăminților adulților.

 

Chiar și copiii de vârstă școlară pot fi reticenți la nou, refuzând să iasă din zona de confort, fiind văzuți ca timizi și rigizi în opțiunile lor.

Și noi, ca părinți, iubim confortul. Ne este mai ușor să nu ne schimbăm locul de muncă, deși suntem nemulțumiți, evităm activități la care nu suntem 100% siguri că vom excela, alegem drumul cunoscut, rareori riscăm.

Iubim cu toții rutina, familiarul, ne place să ne simțim competenți și riscăm doar în situații bine calculate.

Dar ce e de făcut atunci când neofobia, căci despre ea vorbim acum, ne pune bețe în roate în drumul nostru în viață? Cum ne putem ajuta copiii să încerce lucruri noi, să experimenteze, să iasă din zona de confort? Iată mai jos o serie de sugestii care vă vor ajuta să îi încurajați să trăiască viața din plin, fără teama de eșec.

 

Ce este neofobia?

Neofobia este frica de orice este nou, mai ales o frică persistentă și anormală. În forma sa mai blândă, se poate manifesta ca lipsa de dorință de a încerca lucruri noi sau de a se desprinde de rutină.

 

Cum îmi pot ajuta copilul să încerce lucruri noi?

Validează emoția.

Trăirea copilului este reală și intensă, iar acesta are nevoie să se simtă văzut, nu împins de la spate. Îi poți spune: “Ți-e teamă să faci acest lucru nou. Te simți nervos. Cu toții ne simțim așa atunci când suntem puși în situații noi.”

 

Investighează: ce este în spatele emoției?

Îți poți întreba copilul: “Cum te pot ajuta să te simți mai confortabil?” sau: “Ce se poate întâmpla în timpul acestei activități?”. Iar după ce identificați sursa anxietății, găsiți împreună soluții, scenarii pentru ca cel mic să depășească momentul.

 

Fii alături de copilul tău.

Dr. Lawrence Cohen subliniază în cartea sa “Rețete împotriva îngrijorării” fapul că:

 

“Acești copii anxioși au nevoie de ceva mai fundamental decât vorbitul, precum îmbrățișările, mângâierile în liniște și joacă.”

 

Ce trebuie să faci? Arată-i că îl înțelegi ascultându-l fără a veni cu soluții sau rețete de rezolvare a situației. Fii acolo, oferă-i o îmbrățișare și asigură-l prin prezența ta că îi ești alături, că îl înțelegi și că totul va fi bine.

 

Jucați-vă!

Dar nu oricum: Dr. Lawrence Cohen sugerează jocul de inversare de roluri și punerea în scenă drept soluții pentru a-l ajuta pe copil să își depășească cu brio anxietatea.

 

În jocul de inversare de roluri adultul este cel temător, iar copilul ia rolul personajului curajos, competent sau înfricoșător. Inversarea rolurilor eliberează tensiunea prin joc, căci râsul eimină din stres, iar copilul aflat pe picior de superioritate capătă putere și încredere în sine.

Punerea în scenă este un joc ce le vine natural copiilor în urma unor traume sau doar a unor situații stresante la care au fost supuși.

 

“Un mod inedit de punere în scenă este ca tu să reprezinți problema și să-l pui pe copilul tău să te atace sau să te bată cu perne. Ai putea fi o problemă grea de matematică, o neințelegere de la școală, sau orice îl face pe copilul tău să se simtă neajutorat sau anxios.”

Dr. Lawrence Cohen – Rețete împotriva îngrijorării

 

Emoțiile neplăcute fac parte din noi

Copiii mai mari, de vârstă școlară, pot înțelege că emoțiile negative, precum frica sau frustrarea, sunt normale, la fel ca bucuria, afecțiunea sau entuziasmul. Ele pot fi trăite și acceptate, în timp ce mergi înainte în ciuda lor. Fiecare pas făcut spre a învinge anxietatea deși ea este resimțită în tot corpul duce la încredere în sine și la diminuarea fricii.

 

Avănd încredere în copil, ascultându-l, oferindu-i înțelegere și sprijin, stima sa de sine și încrederea în sine vor crește, iar temerile vor fi învinse. Iată aici câteva idei pentru a crește stima de sine a celui mic.

 

Idei pentru copiii mai mari și pentru părinți

 

În final, vă sugerez următoarele întrebări, pentru a fi analizate împreună cu copiii mai mari sau, de ce nu, de voi, părinții:

 

  1. Puteți să vă amintiți două sau trei lucruri pe care le-ați încercat, dar la care ați renunțat repede? Care au fost ele? Este prea târziu să încercați din nou?
  2. Numește ceva ce ai vrea să faci, dar te-ai temut să încerci. Ai vrea să îți mai acorzi o șansă?
  3. De cât de mult timp crezi că este nevoie ca oamenii să devină foarte buni la ceva nou?
  4. Te poți gândi la ceva la care unele persoane sunt în mod natural bune, fără a fi nevoite să învețe și să exerseze?
  5. Hai să abordăm aceste subiecte iar, luna viitoare, pentru a vedea ce s-a schimbat.

 

Am început articolul vorbind despre anxietatea copiilor, dar iată: majoritatea soluțiilor de mai sus pot fi încercate cu succes și de către adulți.

Îți lansez așadar o provocare: tu ce frică alegi azi să îți înfrunți?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *