#11 Jocul săptămânii

Bine te-am (re)găsit!
Știai că, începând cu vârsta de 4 ani și jumătate, copilul intră în perioada de învățare a scrisului și cititului?
Bineînțeles, nu toți copiii intră în această perioadă exact la 4 ani și jumătate. Unii o fac ceva mai devreme, alții un pic mai târziu, iar asta este perfect normal.
Important este ca, atunci când îl vedem pe copil că este interesat să învețe literele, să le asocieze pentru a forma cuvinte și să le scrie, să îl ajutăm oferindu-i spre alegere cât mai multe activități din acest domeniu.
Vin așadar cu o serie de idei pentru cei care au copii interesați de scris și de citit:
  • Primul pas (în cazul nostru, cel puțin) a fost să îl ajutăm pe copil să învețe literele atunci când și-a dorit (asta s-a întâmplat pe la un an și jumătate). Am cumpărat litere magnetice și litere din spumă care, atunci când se udă, se lipesc de faianță. Ne-am jucat cu unele pe frigider și cu altele în baie. Am făcut la fel și cu cifrele.
  • L-am lăsat pe copil să scrie pe pereți, atât cât și-a dorit. El nu s-a simțit îngrădit sau frustrat, a trecut treptat de la puncte, la linii drepte și apoi curbe, la amestecat culorile și, de curând, la a reprezenta ceva ce aduce puțin cu obiectul real. Nu vă impacientați, pereții pot fi zugrăviți și vor arăta chiar bine (plini de culoare până la un metru înălțime) în câțiva ani de activitate artistică.
  • I-am răspuns mereu copilului când ne-a întrebat “Ce literă e asta?”
  • L-am încurajat să scrie atât cu creta groasă, pe asfalt, cât și cu creioanele sau cu cariocile (dar nu pe mobilă).
  • Puteți folosi și crayon rocks, noi le-am descoperit târziu, când copilul deja ținea bine in mână creta, creioanele și cariocile.
În urmă cu o lună, pe la 4 ani, a început să vrea să scrie și a înțeles că asocierea literelor formează cuvinte. Cum îl ajutăm în această nouă etapă?
  • Am decupat litere din hârtie și l-am încurajat să le pună una lângă alta, pentru a reproduce un cuvânt pe care i l-am arătat scris.
  • Am decupat bucăți de carton (dreptunghi, cerc, oval) și le-am capsat unele de celelalte pentru a forma litere și apoi cuvinte. I-a plăcut mult să decupeze și să capseze, a fost o activitate foarte bună, atât pentru motricitate, cât și ca exercițiu premergător scrisului.
  • Am desenat cu degetul litere în sare pusă într-o tigaie de teflon (pentru a exista un contrast între literă și fundal).
  • L-am surprins pe băiat scriind cu creta, pe conturul literelor, în parc.
  • Am scris pe tabla magnetică, cea pe care poți scrie și unde poți șterge la nesfârșit.
  • Am citit, plimbându-ne pe stradă, numerele mașinilor.
  • I-am citit pe litere, împreună, titlurile cărților de fiecare dată când a dorit.
  • L-am lăsat să scrie numerele pe șotron, în parc.
  • A “scris” cuvinte scurte, cu ajutorul literelor din spumă puse pe faianță.
Ce doresc să mai fac pentru a-l ajuta în acest proces:
  • Să îl încurajez să scrie pe geam, cu marker care se șterge ușor. Este o activitate puțin ieșită din comun și tocmai de aceea l-ar atrage.
  • Să începem să formăm cuvinte cu ajutorul jocurilor de tip Scrabble.
  • Să ștergem literele scrise cu markerul pe tablă, cu ajutorul unui bețișor de urechi. Copilul va trebui să urmărească conturul literei, ținând bețișorul cel subțire corect cu degetele.
Sper să vă fi adus un strop de inspirație cu acest articol!
Vă aștept sâmbăta viitoate cu alte idei de jocuri la Jocul săptămânii!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *